O Ifood é uma das maiores empresas do país no setor de delivery e que, sem dúvidas, revolucionou o mercado! Confira, neste artigo, como entrar em contato pelo telefone Ifood e outros canais de comunicação, como SAC, atendimento e reclamações.
A empresa foi fundada no ano de 2011, com sede em São Paulo, por quatro empreendedores e em aproximadamente 6 meses o aplicativo já oferecia cardápio em mais de 650 restaurantes na cidade da garoa.
E se você nunca usou o Ifood, ele funciona da seguinte maneira: você entra no site ou baixa o aplicativo em seu celular (disponível para IOS e para Android) e se cadastra com e-mail ou facebook.
Em seguida, basta você permitir que o aplicativo leia a sua localização e, então, escolher o seu restaurante e prato favoritos em meio as opções.
Por fim, selecione a forma de pagamento. O Ifood permite que você efetue o pagamento online, a partir do seu cartão de débito ou de crédito, paypal, dinheiro e em alguns restaurantes, vale-refeição.
Atualmente, são 2 milhões de usuários na plataforma e, todo mês, são cerca de 3 milhões de pedidos!
Como entrar em contato com o IFOOD?
O IFood é um dos aplicativos mais baixados no país e, com milhões de usuários, é praticamente impossível não ter um canal de atendimento.
E se você tem dúvidas sobre como entrar em contato pelo telefone Ifood, não se preocupe, pois deixaremos um passo a passo sobre como entrar com a empresa não apenas pelo telefone, mas também por outros canais atendimento ao cliente.
Telefone Ifood
Se você precisa falar sobre algum produto ou pedido, o ideal é, na própria plataforma, buscar o número do estabelecimento e, então, falar diretamente com o fornecedor.
Muitas vezes, essa é a melhor forma de resolver determinadas demandas e muito mais rápida, por exemplo, do que entrar em contato com o Ifood para, depois, o aplicativo entrar em contato com o restaurante.
Entretanto, se você realmente preferir entrar em contato com o aplicativo, você pode ligar para o telefone Ifood. Segue ele:
(11)4003-0706
Neste número, há uma equipe altamente qualificada para receber e resolver a sua demanda. O tempo de espera do atendimento é muito rápido e poderão orientá-los de maneira eficaz. Caso eles não possam resolver o seu problema, eles passarão os procedimentos e outros canais.
No canal de telefone, você poderá:
- Esclarecer dúvidas sobre cupons
- Solicitar reembolso
- Dúvidas sobre vendas
SAC Ifood (Serviço de atendimento ao cliente)
O Ifood não disponibiliza um canal específico de Serviço de Atendimento ao Cliente, apenas o telefone citado anteriomente.
Além do telefone Ifood, entretanto, você também pode enviar um e-mail através suporte@ifood.com.br.
Outra opção também é entrar neste link, preencher o formulário e, então, aguardar o feedback do aplicativo.
0800 Ifood
Infelizmente, o Ifood não disponibiliza um 0800 para atender seus clientes, parceiros ou até mesmo os restaurantes que possuem contrato com a empresa.
Caso você seja um estabelecimento e precise falar com o setor financeiro, a saída é falar pelo (011) 4003-0200.
Lembre-se que o atendimento por telefone não é 24 horas e, portanto, você deve ligar entre 08h e 18h.
Se você precisar entrar em contato com o Ifood, a sugestão é falar pelo próprio aplicativo mesmo.
Ouvidoria Ifood
A ouvidoria ifood é um espaço específico onde clientes podem compartilhar algumas cobranças, reclamações, queixas e problemas específicos.
Na ouvidoria, há uma equipe especializada para anotar, atender, investigar e resolver cada uma dessas queixas.
Apesar de possuir um time de colaboradores altamente qualificados para atender as demandas da empresa, ainda não existe uma ouvidoria ifood.
Chat Ifood
Um dos canais mais efetivos do Ifood é, justamente, o chat disponível no aplicativo.
Para ter acesso a ele, você precisa seguir o seguinte passo a passo:
- Entre na sua conta Ifood
- Selecione “pedidos”
- Clique no pedido sobre o qual você quer falar
- Selecione qual é o seu problema
- Preencha com as informações necessária
- Aguarde retorno do suporte
O suporte pode até demorar um pouco para responder, mas, em geral, o atendimento é bem positivo e os atendentes conseguem solucionar o problema. Caso não seja possível, eles oferecerão um cupom de desconto para ser utilizado em uma futura compra.
Outras formas de atendimento:
Além das outras formas de atendimento que exploramos anteriormente, você também pode entrar em contato no Ifood através de outros canais, como, por exemplo, as redes sociais ou, então, o portal Reclame Aqui.
Essas, entretanto, não devem ser as opções preferidas de atendimento. Nós indicamos, incialmente, o contato direto com o restaurante, o chat do Ifood e, em seguida, o telefone do aplicativo.
Apesar de parecerem bastante práticas, as formas de atendimento no Ifood através das redes sociais não são instantâneas ou tão efetivas.
Social media
Além dos criativos cupons de desconto, o Ifood sempre lembra seus usuários de sua existência através das redes sociais.
Portanto, o Ifood possui contas nas seguintes redes sociais:
Complain Here
Outro portal que possibilita um contato com o Ifood, principalmente no quesito reclamação ou algum problema mais grave, é, então, entrar em contato com a empresa através do portal Reclame Aqui.
O Reclame Aqui é um dos maiores portais do consumidor no Brasil. Através dele, consumidores e empresas se ligam e resolvem uma série de pendências, problemas e outras chamadas.
Em geral, as empresas possuem uma equipe específica para lidar com as demandas do Reclame Aqui.
Ao verificar a página do Ifood no Reclame Aqui, vemos que a empresa possui uma ótima reputação!
Apesar de ter cerca de 51650 reclamações efetuadas, 51623 foram respondidas, com 14124 avaliações.
Mais de 75% dos clientes que possuíam algum tipo de reclamação informaram que voltariam a fazer negócio com a empresa.
Apenas o tempo de resposta que deixa a desejar: quase 4 dias.
Agora que você já descobriu qual é o telefone Ifood, pode entrar em contato com o aplicativo ou, caso tenha batido aquela fome, fazer o seu pedido na plataforma!
Qualquer dúvida, não deixe de acessar o chat para falar com um atendente.
Ouvidoria Ifood
Quanto maior a empresa, mais necessária é instaurar uma ouvidoria para atender as demandas e problemas de seus clientes. Nesse sentido, a Ifood It also has an Ombudsman service to assist its customers in cases of complaints.
Without a doubt, consumers are increasingly demanding and companies need a specific service channel to understand their relationship with the company and, as the name itself reminds us, to listen to the customer.
What is an ombudsman?
The ombudsman is a specific body that exists within the company and plays a very important role.
This is because it is through this sector, the ombudsman's office, that the company can evaluate, identify and monitor the service standard of its staff.
Em geral, as pessoas acabam contatando uma ouvidoria quando possuem um problema com a IFOOD e o atendimento comum, infelizmente, não consegue resolver essa questão.
What is an ombudsman's office for?
The ombudsman, therefore, must listen to its customers' complaints and has the duty to ensure that the demand is always investigated and evaluated in an impartial and fair manner.
Each company defines its own approach and the way the sector operates. Some, for example, end up choosing to outsource this service in order to ensure greater impartiality.
Others choose to select their own employees, who are already familiar with the company's values, exchange or return policy, and refund processes.
At the Ombudsman's Office Ifood, você poderá apresentar elogios, sugestões, solicitações, denúncias, manifestações e reclamações.
The interesting thing about the ombudsman is that, in addition to investigating your issue, it also has an effect on the company.
Difference between ombudsman and customer service
Many people end up wondering about the difference between the ombudsman and the SAC, or they end up getting confused when choosing which service channel is most appropriate for their needs.
Therefore, it is very important to know the difference between an ombudsman and a customer service department.
SAC, also known as Customer Service, is a channel made available by companies to meet the initial demands of a consumer.
At SAC, you can request information, clarify doubts, cancel your purchase and even make a complaint.
Please note that complaints to SAC have a time limit to be resolved: 5 days from the date your complaint is registered.
Some companies, such as telephone, energy, cable television, air or road transport companies, banks or health insurance companies, are required to offer a customer service channel through SAC.
Others, on the other hand, are not required to create this channel. However, if you really care about your service, it may be interesting to offer a customer service center.
A ouvidoria, em contrapartida, não deve ser o seu primeiro contato com a Ifood, já que é um canal de investigação de problemas. Inclusive, em muitos casos, é necessário apresentar o número de protocolo obtido no SAC.
When to contact an ombudsman
Assim, a resposta sobre quando acionar uma ouvidoria da Ifood já está bem clara.
The ombudsman should be contacted after all possibilities of negotiations and contact with the company through the most traditional channels have been exhausted.
Therefore, consider contacting an ombudsman as your last resort, as a specific channel to open a report about your problem.
Leave it until you contact the ombudsman when your problem is not resolved by customer service.
How an ombudsman works
The ombudsman, upon receiving your complaint, will receive each piece of information presented by the customer.
The employee will then check the service and see if there are any errors. If an error is found, the company will receive feedback with “corrective measures” to prevent this type of thing from happening again.
In general, the ombudsman service usually works very well! They do a very serious job and consumers usually evaluate the service as positive and, above all, satisfactory.
How to contact the ombudsman
Cada empresa possui um canal específico para a ouvidoria. A ouvidoria, em geral, pode ser instaurada a partir do telefone ou então do e-mail. No caso da IFOOD, já disponibilizmos acima todos os canais de contato.
Outras formas de atendimento Ifood
Remember that the ombudsman's office should be the last resort, precisely to open a call or an occurrence and that, in most cases, it is necessary to present a protocol.
If you want to take your complaint to court, you need to gather as much information as possible to attach to the process.
But before that, try to resolve the issue as amicably as possible. Therefore, take advantage of the company's other customer service channels and try to resolve the issue through them.
Didn't solve the problem? Contact Reclame Aqui
Caso você ainda não tenha resolvido o seu problema, uma ótima forma de entrar em contato com a IFOOD e forçá-la a solucionar o problema sem, necessariamente, iniciar um processo, é o Reclame Aqui.
Reclame Aqui is one of the best and most efficient communication channels between consumers and companies.
There, the response rate is usually high, as is the resolution rate.
Now that you know what an ombudsman is and what it is for, you can decide whether it is the right time and channel to contact the company, or even file a complaint with Procon.
You've certainly heard of the Consumer Protection and Defense Office, better known as Procon, am I right? But after all, do you know what Procon is, what it's for and how it can help you?
Procon: What is it and how can it help you?
Procon is an institution focused precisely on consumer protection. And this is the result of movements since 1840, in the first Commercial Code.
But Procon, as we know it today, is the result of a partnership with the Department of Justice, which has a Procon unit in each state of the country.
The first Procon, however, appeared in 1976, in the city of São Paulo. Initially, Procon was called the Executive Consumer Protection Group.
With the Consumer Protection Code, in its 1990 edition, the activities of Procons spread throughout the country only became stronger.
Procon's objective is to ensure that companies, large or small, national or multinational, comply with current commercial laws.
In this way, illegal, deceptive or fraudulent activities can be monitored and corrected, thus ensuring a fair market for consumers.
Procon and the consumer protection code
Thus, Procon is based on the Consumer Protection Code, which governs commercial relations throughout the country.
This code discusses very important aspects for consumers, such as:
- Delivery time
- Product not delivered
- Misleading advertising
- Warranty Information
- Abusive practices
- Product liability
- Right of exchange
- Among other basic consumer rights
Some states, such as Alagoas, for example, provide an explanatory booklet with a given point in the Consumer Protection Code. To access this booklet, just click this link.
Therefore, all analyses and assessments are based on this consumer protection document, regardless of where the consumer lives. This is because the CDC, like the Consumer Protection Code, is valid throughout the national territory.
What is Procon for?
Now that you know what Procon is, you need to understand what it is for!
Entretanto, parece que as informações já acabaram ficando claras nos tópicos anteriores. Como o próprio nome do órgão já diz, a ideia do Procon é proteger os consumidores de práticas abusivas, inclusive da IFOOD.
But to do this, you need to contact the agency, make your complaint and file your report. But how does this work? That's what you'll learn in the next topic!
How does Procon work?
What not everyone knows is that you can contact Procon before even purchasing a product or service! That's right! You can contact Procon even before signing a contract.
Procon, via telephone, can clarify some of consumers' doubts and thus avoid a bigger headache in the future.
If you have any questions, you can contact Procon's electronic service, which is available on number 151.
Another alternative, if you prefer, is to go to a Procon office in your city or the one closest to your home.
In São Paulo, for example, there are Procons in different neighborhoods. Some of them, for example, have appointments scheduled in advance, on the same day.
In other words, you will go through a screening process with an attendant, who will evaluate your case. Depending on how it goes, you will receive a password to return at the established time.
What can be reported to Procon
Any abusive or illegal activity can be registered with Procon through a complaint, report or demonstration.
Once your right has been threatened or violated, you can contact Procon.
You can rest assured that, in these cases, consumer data is fully protected and is not disclosed to the reported company or anyone else.
The main complaints to Procon are:
- Related to telephone services (fixed or mobile)
- Credit cards and negative name
- Problems with Cable TV Companies
- Non-delivery of products on the established date
How to file a complaint with Procon
Now that you understand what Procon is, the next step is to understand how to file a complaint with Procon.
The first step is to check which Procon unit is in your city and/or state.
Before going there, however, it is a good idea to gather all the documents you have regarding the complaint. Among them, you can use:
- Invoice
- Receipt
- Conversations via email or prints
- Protocol numbers
- Contracts
- Photos of the product if it arrived defective or broken.
If you deliver the conversations, the ideal is to deliver them printed to Procon. Therefore, arrange for the printing.
Another thing you should do before contacting Procon is to try to resolve the issue directly with the seller and/or the store supplying the product through the ombudsman and customer service.
In general, contact information is available on the website's contact tab or at the bottom of the page. You can contact Customer Service (SAC).
If the company does not resolve the issue amicably, then the next step is to deliver these documents to Procon and register the complaint.
Don't forget to present this documentation with an identification document such as ID, Passport or Driver's License and CPF.
Check it out, on the Procon SP website, details of each stage of the complaint.
Small Claims Court
In some situations, another option is to file a lawsuit in small claims court with a company and even request moral damages.
To file a lawsuit in small claims court, you do not necessarily need a lawyer. In other words, you can file the lawsuit yourself!
The first step is to gather all the documentation and go to the Court in your city. Everything that happens in the first instance is free.
On the other hand, if you need to appeal, then you will need to pay for it and you will also need a lawyer.
The compensation is limited to 40 minimum wages. In general, lawsuits take up to 120 days to be heard. If the person wins, the next step is to enforce the sentence.
O objetivo do presente artigo é apenas informar sobre os procedimentos para entrar em contato com a Ifood. Não temos nenhum tipo de vínculo com a empresa e não incentivamos nenhuma ação. Todas as decisões tomadas com base neste artigo são de inteira responsabilidade do leitor.