Fazer uma reclamação do Banco Itaú é um procedimento relativamente simples e que pode ser realizado totalmente online.
Embora seja o Itaú seja uma instituição séria e preocupada com o bom atendimento aos seus clientes, em algumas situações pontuais podem surgir problemas na relação com os usuários do banco, e neste momento vem a necessidade de efetuar uma reclamação do Banco Itaú.
O Banco Itaú Unibanco, mais conhecido como Itaú, é o maior banco brasileiro. Ele foi criado em novembro de 2008 a partir da fusão entre o Banco Itaú e o Unibanco e a sua sede fica na cidade de São Paulo. Resultado da fusão de duas das maiores instituições financeiras do país, o Itaú é o maior conglomerado financeiro do hemisfério sul e um dos 20 maiores do mundo em valor de mercado.
Com 91 anos de história, o Itaú Unibanco possui mais de 90 mil colaboradores, quase 55 milhões de clientes e mais de 95 mil acionistas. Além disso, ele está presente em 21 países, possui cerca de 5 mil agências no Brasil e no exterior. No ano de 2016, a carteira de ativos do Itaú atingiu 1,43 trilhão de reais, tornando-se a maior do país. A empresa também foi eleita pelo Great Place to Work Institute como uma das cem melhores empresas para se trabalhar no Brasil. Apresentando todas essas conquistas em sua história, o Itaú também é proprietário da Rede, o segundo maior adquirente de cartões do mercado brasileiro.
Se você deseja saber mais sobre o banco Itaú, realizar uma reclamação, solucionar uma dúvida ou comunicar qualquer outra demanda, continue lendo. Abaixo listamos algumas opções de meios pelos quais você pode entrar em contato com a empresa. Confira!
Telefones Itaú para Reclamação
Entre em contato com o Itaú para fazer uma reclamação pelo telefone sobre pagamentos, bloqueio e desbloqueio de cartões, talões de cheque, saldos, transações, consultas, investimentos, consórcio Itaú, pedir informações e mais.
O atendimento funciona das 08h às 21h, de segunda a sexta-feira e sábado, 09h às 21h. Veja abaixo:
Capitais e regiões metropolitanas
Se você mora em uma capital ou região metropolitana, ligue para: 4004 4828.
Demais localidades
Já aqueles que vivem em outras regiões, podem ligar para: 0800 970 4828.
Para clientes no exterior
Quem está fora do país, deve ligar para o número: 55 (11) 4004 4828.
Suporte digital
Para tratar de dúvidas sobre acesso e navegação da conta na internet ou celular entre em contato com o suporte digital. Ele funciona de segunda a sexta, das 08h às 20h40. Aos sábados, o serviço está disponível das 09h às 15h.
Ligue: 0300 100 1213.
Itaú Uniclass
O Itaú oferece atendimento específico para os clientes Uniclass. Para tratar de pagamentos, bloqueio e desbloqueio de cartões, talões de cheque, saldos, transações, consultas, investimentos, consórcio Itaú e mais, entre em contato. O serviço funciona de segunda a sexta, das 08h às 21h. Aos sábados ele funciona das 09h às 21h. Veja para qual número ligar abaixo:
Capitais e regiões metropolitanas
Quem vive em capitais e regiões metropolitanas deve ligar para o número: 4004 4828.
Demais localidades.
Os que moram em outras regiões devem ligar para: 0800 202 0030.
Suporte digital
Para solucionar dúvidas sobre o acesso e navegação em contas na internet ou celular, entre em contato com o suporte digital. Ele está disponível de segunda a sexta, das 08h às 20h40. Aos sábados funciona das 09h às 15h.
Ligue de todas as localidades para: 0300 100 1213.
Itaú Personnalité
Customer Service Center
O Itaú também disponibiliza atendimento específico para clientes Personnalité de segunda a sexta, das 08h às 21h e aos sábados, das 09h às 21h. Entre em contato para tratar de investimentos, pagamentos, pedidos de talões de cheque, saldos, transações, consultas e pedir informações. Veja como abaixo:
Capitais e regiões metropolitanas
Se você vive em uma capital ou região metropolitana ligue para: 3003 7377.
Demais localidades
Em outras regiões, pode ligar para o número: 0800 722 7377.
Central do Cartão Personnalité
Outra opção é entrar em contato com a Central do Cartão Personnalité. Nela você pode realizar consultas, pagamentos de fatura, registrar perdas ou o roubo de seu Cartão de Crédito Personnalité, no Brasil e no exterior. O serviço está disponível de segunda a sexta, das 08h às 20h40 e aos sábados, das 09h às 15h. Veja como entrar em contato abaixo:
Capitais e regiões metropolitanas
De uma capital ou região metropolitana, você pode ligar para o número: 3003 3030.
Demais localidades
Caso viva em outra região do país, deve ligar para: 0800 720 3030.
No exterior a cobrar
Para fazer ligações internacionais a cobrar, ligue primeiro para a operadora, explique que você gostaria de fazer uma ligação internacional a cobrar e informe o número: 55 (11) 2155 4828.
Suporte digital
Para tratar de dúvidas sobre o acesso e navegação em sua conta na internet ou celular ligue de todas as localidades para: 0300 100 1213. O serviço funciona de segunda a sexta, das 08h às 20h e aos sábados, das 09h às 15h.
Ouvidoria do Banco Itaú: como fazer uma manifestação?
Se a sua reclamação foi tratada nos canais de atendimento do Banco Itaú, mas a resposta não atendeu sua expectativa, a Ouvidoria Itaú pode reavaliar seu pedido.
Você pode utilizar o formulário da internet para fazer a sua reclamação contra o banco Itaú neste link.
Se preferir ligue para 0800 5700011, de segunda a sexta (dias úteis) das 9h às 18h.
What is an ombudsman?
A ouvidoria do Banco Itaú é um órgão específico que existe dentro da empresa e que possui um papel muito importante.Isso porque é através desse setor, da ouvidoria, que a empresa consegue avaliar, identificar e acompanhar o padrão de atendimento de seu quadro de funcionários.
In general, people end up contacting an ombudsman when they have a problem with the company and the regular customer service, unfortunately, cannot resolve the issue.
What is an ombudsman's office for?
A ouvidoria do Banco Itaú, portanto, deve ouvir as reclamações de seus clientes e possui o dever de garantir que a demanda seja investigada e avaliada sempre de maneira imparcial e justa.
Cada empresa define uma tratativa e o próprio funcionamento do setor. Algumas, por exemplo, acabam optando por terceirizar esse serviço, a fim de garantir uma imparcialidade maior.Outras, optam por selecionar os próprios funcionários da empresa, que já conhecem os valores da empresa, política de trocas ou devolução, além dos processos de reembolso.
Na Ouvidoria do Banco Itaú, você poderá apresentar elogios, sugestões, solicitações, denúncias, manifestações e reclamações.O interessante da ouvidoria é que, além de investigar a sua questão, ela também gera um efeito na empresa.
Reclamação Itaú no Banco Central
Muitos usuários de serviços bancários não sabem, mas ao ter algum tipo de problema com o banco Itaú e este não resolver através da sua ouvidoria, uma alternativa muito prática e viável é fazer uma complaint to the Central Bank.
The Central Bank of Brazil is a highly regarded institution and, among other responsibilities, it is responsible for regulating and supervising the national financial system. The institution also currently works to ensure the stability of the purchasing power of money.
In the specific case of Banks, the Central Bank supervises and controls banking institutions, aiming to prevent abuses and other arbitrary acts that may be committed by the country's financial agents.
So if you had a more serious problem with the banco Itaú or any other financial institution and this problem was not resolved by the ombudsman, you can register your complaint very simply on the Central Bank website.
Once the complaint has been made, the Central Bank will contact the banco Itaú to request information about the complaint made.
In normal situations, the Central Bank takes around 8 to 10 business days to respond to the citizen. However, this period depends largely on how long the bank that was complained about takes to respond.
If your complaint is fair, the Bank will usually reverse its procedure or in some way seek to correct the error made, notifying the Central Bank about this occurrence.
Logically, if your complaint to the Central Bank is unfounded, no action will be taken, as the Central Bank will analyze your case and forward it to the institution, acting in this case as a mediator of the problem.
As previously mentioned, it is very simple to file a complaint with the Central Bank. The entire procedure is carried out online, and it is important that you register an email address to receive notifications each time the process is processed.
Another very important point to remember is the need to have the complaint receipt protocol at the Bank on hand. Have this number on hand as you will need it when making your claims.
It is also important to clarify that the Central Bank will ask you to write a text explaining exactly what happened between you and the bank. At this point, be as detailed as possible, providing the date, time, name of the attendant, what was said, protocol number, etc. Don't leave anything out!
Step by step: making a complaint on the Central Bank website
To initiate the complaint procedure at the Central Bank, you can click here.
As you can see in the image below, you must enter your CPF number and select Complaint against Financial System Institutions.
Solve the Captha and the screen will open for you to fill in the necessary data:
- Choose the name of the Institution
- Select Subject
- Enter your message, stating the complaint you want to make
- Enter the Financial Institution's protocol number
From there, the Central Bank will ask for your email and telephone number, generating the service protocol after that.
With the complaint protocol in hand, as stated above, you just need to wait for the bank's response regarding your complaint.
Questions and Answers about Complaints at the Central Bank
1- Which institutions does the Central Bank supervise?
The Central Bank supervises multiple banks, commercial banks, cooperative banks, investment banks, development banks, exchange banks, savings banks, credit unions, credit, financing and investment companies, real estate credit companies, leasing companies, exchange brokerage companies, securities brokerage companies, securities distribution companies, development agencies, mortgage companies, credit companies for microentrepreneurs and small businesses, payment institutions and consortium administrators.
2- Can I file a complaint against an Institution authorized to operate by the Central Bank?
Yes, complaints may be filed by customers and users of products and services from financial institutions and other institutions authorized to operate by the Central Bank, such as credit unions, payment institutions and consortium administrators, whenever there is evidence of non-compliance with legal and regulatory provisions whose supervision is the responsibility of this Agency.
3- Does a complaint to the Central Bank have the same effects as a lawsuit?
No. The Central Bank acts in the administrative sphere and does not replace legal action. Therefore, if your problem is not resolved by the Central Bank, you can file a lawsuit.
4- Does the Central Bank regulate the waiting time in bank queues?
No. The Central Bank does not regulate waiting times in queues. There are state and municipal laws that address this issue. It is up to consumer protection agencies (Procon, Prodecon, Decon) to provide guidance on this topic.
5- Does the Central Bank set the value of fees charged by banks?
The Central Bank does not determine the amount of fees. However, there are some services that banks must provide free of charge. Subject to the prohibitions, each institution is free to establish the amount of its fees.
Taking Legal Action Against a Bank: Is It Worth It?
Muitas pessoas se perguntam se vale a pena entrar com uma ação judicial contra o Banco Itaú. Será que é viável? Vale a pena? Para responder essa pergunta, antes de tudo, é necessário saber qual a extensão do seu problema com a instituição bancária.
We know that most of the problems involving customers and banks are issues that are easier to resolve through a complaint to the bank's own ombudsman or even by making a statement to the Central Bank.
However, when the situation is more complicated and involves larger amounts, the customer may consider filing a lawsuit against the financial institution, knowing that this will be a last resort, after exhausting administrative avenues for resolving the conflict.
One option for those who were unable to resolve the issue through conventional means is to file a lawsuit in Small Claims Court in your region, which is the competent body to process cases of up to 40 minimum wages. It is important to emphasize that, for cases of less than 20 minimum wages, it is not mandatory to appoint a lawyer.
Another advantage of JEFS that cannot be forgotten is the absence of legal costs for litigants, that is, you will not need to pay anything to file a lawsuit against the Bank.
To be successful in a case before the Small Claims Court, it is important that you gather as many documents as possible, such as contracts, bank statements, emails, collection letters, proof of payment, etc.
Another fundamental thing in this type of process is to have all the details of the Bank against which you are going to file the lawsuit: address, telephone number, CNPJ, name of the manager, among other important information so that the justice officials can locate the financial agent.
And as previously mentioned, there is no need to hire a lawyer, although if you have the means, this is highly recommended, considering that in more complex cases the assistance of a specialist will be essential for you to be successful in the dispute.
Therefore, now that you know all the details about how to file a lawsuit against a bank, it is up to you to decide whether or not this is viable, whether it is the best solution or not.
Other forms of complaint against a Bank
If you don't know, nowadays there are several ways to complain and show your dissatisfaction with banking services. This means that you are not obliged to accept any type of illegality on the part of any agent of the country's financial system.
Unfortunately, nowadays, all sorts of irregularities occur in banking transactions. People are paying excessive interest or fees, others have their credit ratings listed without owing a single cent. In short, there are all sorts of complaints.
If, like many Brazilians, you have complaints about banking services or customer service, you should know that society has increasingly created mechanisms to give voice to dissatisfied people. Here we will give you just a few examples of how you can complain about abusive practices by banks.
You can choose between some of the complaint methods or you can even use all of them until your problem is finally resolved. Remember that first of all it is important to try to resolve the problem with the bank you have complaints about and only after that you can take other actions to protect your rights.
Complain here website
The Reclame Aqui website is a private platform, but it has helped many people solve their problems with financial institutions such as the Banco Itaú por exemplo, que tem um boa reputação na plataforma.
Reclame Aqui works as follows: the person who wants to make a complaint registers on the website, makes their statement in writing, being able to present any documents they deem necessary and completes the request by generating a protocol.
After this, the Reclame Aqui website itself contacts the company complained about, which normally informs its version of the facts and often solves the customer's problem.
Most companies respond very well to complaints made on this platform, while others don't respond at all. But in general, it's worth trying to make a complaint on the website. Access here to learn about the service.
Procon
A well-known body among Brazilians is Procon, always remembered for its fight to defend consumers. Procon is linked to the States and serves the entire population when it comes to consumer protection codes.
If you have easy access to this body, a complaint to Procon may be a viable alternative. It is known that financial institutions as a whole, especially banks, often have serious problems with their customers, and Procon may be the defender of the weaker side at this time.
Another advantage of seeking out Procon to file a complaint is the fact that it is a public service, that is, completely free, in which the consumer can have a strong arm in their defense against the abuse of power by large corporations.
Important Notice
The Achei Celular website is an independent project that has no connection with the Bank Itaú e nem com as entidades governamentais de defesa do consumidor. O objetivo deste artigo foi apenas informar sobre Reclamações do Banco Itaú and other forms of contact with the institution, for informational purposes only. If you have any complaints to make, look for the companies' official channels and under no circumstances leave any personal data in the comments field.